rustig weekje - Reisverslag uit Porsgrunn, Noorwegen van Wilfred Verschuure - WaarBenJij.nu rustig weekje - Reisverslag uit Porsgrunn, Noorwegen van Wilfred Verschuure - WaarBenJij.nu

rustig weekje

Door: Wilfred

Blijf op de hoogte en volg Wilfred

23 November 2012 | Noorwegen, Porsgrunn

Rustig gedaan deze week

Nog een weekje in het appartement van de kerk. Ik ben erg blij en gezegend geweest dat ik het mocht gebruiken. Was een oplossing voor een poosje dat goed en goedkoop heeft gewerkt.
Zaterdag 1-12 verhuis ik dan naar Ulefoss. Ik hoop er veel van.

Maar eerst een deze week.
Zondag avond een belletje van Odd Arvid. Hij werkt samen met een elektriker en ik had gevraagt of ik daar uren heen kon schrijven zodat ze wel zouden meetellen voor de fagbrev. Hij had dit met hem overlegt. Blijkt dat ik met mijn ervaring ook een soort van ervaringscertificaat kan halen. Lijst met je ervaring en kennis invullen en dan aanvullende lessen volgen. Enige nadeel… moet in het Noors geschreven worden. Maar dan kan ik wel in een jaar mijn fagbrev hebben en ben ik dus meer waard voor Odd Arvid en kan ik wat meer verdienen.

Maandag en dinsdag ben ik begonnen waar ik vorige week was gestopt, het parket. Heb nu de andere kamer ook afgemaakt en al het lijst werk afgemaakt en netjes afgekit. Ziet er strak uit.

Woensdag afspraken gemaakt bij een huis zo mooi en ver in het bos dat je niet eens GSM ontvangst hebt. Maar wel snel internet ;) Er was een lek in het dak en dit water had over tijd de muur een beetje opgelost en nu moet er dus een nieuwe badkamer gemaakt worden. “Even” doen in 20 mandagen… we gaan het zien en meemaken.
En daarna een start gemaakt bij een man die een leuk optrekje heeft dichter bij de bewoonde wereld, dus wel GSM ontvangst ;). Hij heeft een huisje… alleen de woonkamer is al 65m2 :) Daar moet dus een bijbehorende garage bij voor de BMW en de AUDI… zelfbouw pakket, dus alles is een soort lego staat in een dag…. Not. Alles net niet passend en scheef … dus toch een soort zelfbouw pakket maar dan toch zelfgemaakt. Maar we hebben de muren recht gekregen en alles stond de volgende dag nog ondanks de forse wind. Is wel een mooie garage hoop wat foto’s te hebben volgende week. Leuk als je belt met de leverancier voor meer tekeningen en overzichten… “Onze mannen zetten het op zonder een kraan hoor” “O en wat dan met die stalen balk van 400kg? 2 stuks?” “Ja daar hebben ze een klein kraantje voor, maar verder alles met de hand hoor” Ben ik benieuwd hoe ze dat doen met een 150kg stukken dakspant van 6m lang…

Donderdag verder met het lekke dak. Was ook wat elektra werk dus dat maar ook gedaan, best prettig in de regen. Kreeg daarna een sms of ik de volgende dag even de pilaren kon opzetten. Beton was nog niet droog dus kon niet die middag nog. Dus ik vraag hoe laat. “kun je rond een uurtje of 1?” Ik schrijf terug, Nou dacht meer aan een uur of 9 half 10 dan hebben we meer daglicht. Zon op rond 8:15 en onder rond 15:45 deze week. Denkend dat het een paar uurtjes was cement netjes droog en alles correct uitgemeten de dag ervoor. Krijg ik bericht terug, wat denk je van 8uur? Ik houd van chaoten :) kan mij het zo goed indenken… ben zelf ook zo heel ordelijk ;)

Vrijdag dus mee verder.
Zoeken naar de juiste stukken hout. Zoeken naar de goede maten want moest op maat gemaakt worden. Zoeken naar de juist volgorde van de stukken. Best leuk als je een beschrijving zou hebben… deze was in het Noors. Niet zo erg omdat de eigenaar van het huis dat wel goed sprak, en ik kan erg goed plaatjes lezen. Zo dus met wat handen en voeten en meer plaatjes zoeken kwamen we er toch uit. De zuilen staan netjes recht. Ik hoop nu dat ze ook goed staan als maandag om 700 de kraanwagen er is om de draagbalk erop te leggen. Wat verder leuk was. Ik heb ook kennis gemaakt met de schoonvader van de huiseigenaar. Deze blijkt Noorse les te geven aan volwassenen. Hij kijkt nu voor mij of er in zijn kast nog wat oudere niet gebruikte les en werkboeken basis Noors liggen, dan kan ik de geschreven taal nog beter oefenen. Wat ik dus weer nodig had voor die test voor de fagbrev

Ik vind het mooi weer te zien hoe ik gezegend word hier. Het werk vandaag, hele dag dreigend voor regen, wanneer begint de regen, 5min voor ik klaar ben. Dan kun je zeuren over 5minuten, ik was dankbaar voor de 7.25uur dat het droog was en ik alles heb kunnen opbouwen.

Prettig weekend.
Wilfred

  • 25 November 2012 - 14:25

    Janneke Verschuure:

    Hoi Wilfred,

    Leuk je te kunnen volgen op deze manier en je belevenissen te lezen.
    Wens je veel sterkte en doorzettingsvermogen. Ook wij denken aan jou en jullie gezin.

    Greotjes, tante Janneke

  • 26 November 2012 - 18:37

    Karin :

    hallo, ik heb een vraagje
    ik heb min diploma's ook via de rechtbank legaliseert en laten vertalen.
    toevallig las ik uw weblog en kwam ik deze tekst tegen kun je hier over meer uitleggen.

    wat betekent fagbref .

    ik heb zelf een mbo diploma als bloemist.



    Vorige week de langverwachte brief van de autoriteiten van Noorwegen. Ik mag ondanks mijn ervaring als elektricien niet aan de slag in Noorwegen als Elektriker.
    De toezegging voor een baan was er op voorbehoud dat ik die erkenning, de Fagbref had. Geen fagbref geen baan.

    groetjes karin

    k.v.veen@hotmail.com


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Porsgrunn

Noorwegen...

Verslag van onze emigratie.

Recente Reisverslagen:

15 April 2014

Verhuizen

08 Juli 2013

kleine update

23 Juni 2013

Even een update voor onze vakantie

06 April 2013

Met excuus ;)

22 Januari 2013

iets later dan bedoeld
Wilfred

LS In dit blog ga ik proberen onze verhuizing / emigratie proces naar Noorwegen te beschrijven. Veel plezier in het lezen hiervan. Wilfred

Actief sinds 01 Jan. 2012
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 18139

Voorgaande reizen:

01 September 2012 - 30 November -0001

Noorwegen...

Landen bezocht: